Proiectul moldo-elvețian MENSANA formează prima generație locală de specialiști acreditați în psihoterapie cognitiv comportamentală

 
DSC_0305

Primul Curs de instruire în terapie cognitiv comportamentală (TCC) organizat în Moldova este în plină desfășurare. Din martie 2017 și până în iulie 2018, 20 de participanți, medici psihiatri și psihologi din întreaga țară, învață cum să folosească una dintre cele mai eficiente tehnici psihoterapeutice, în cadrul cursului de instruire în TCC organizat de Liga Română de Sănătate Mintală și proiectul moldo-elvețian MENSANA.

Raluca-Nica-e1459598957139

 

Dr. Raluca Nica, psiholog, psihoterapeut, director Liga Română pentru Sănătate Mintală, expert internațional MENSANA:

”În contextul reformei serviciilor de sănătate mintală, am întreprins o serie de schimbări inclusiv în ceea ce ține de opțiunile pe care le putem oferi – ca specialiști – persoanelor cu probleme de sănătate mintală. În mod tradițional, beneficiarului i se punea un diagnostic și i se dădea un tratament medicamentos. Practic, unica soluție oferită era aceea a medicamentelor, fără a i se explica diagnosticul primit și cum să dezvolte mecanisme pentru a gestiona eficient situația prin care trece. Fiind confruntat cu problemele de zi cu zi, cu lipsa informațiilor dar și cu alți factori sociali, pacientul revenea înapoi la spital sau facea tratamente îndelungate și complicate. Modelul comunitar de îngrijiri în sănătate mintală pe care îl implementăm în Moldova schimbă accentele îngrijirii și acordă importanță deosebită lucrului psihologului, al psihoterapeutului. Tehnica de psihoterapie cognitiv-comportamentală are o eficiență demonstrată științific, bazată pe dovezi. Pentru noi e o oportunitate fantastică să avem posibilitatea să instruim douăzeci de persoane – psihiatri și psihologi. ”

Psihoterapia cognitiv comportamentală este o tehnică de intevenție de scurtă durată și orientată spre rezultat, oferind o viziune practică asupra modalității în care oamenii își rezolvă problemele. Scopul este să schimbe tiparele de gândire și comportament care stau în spatele dificultăților cu care se confruntă oamenii, intervenind astfel și asupra emoțiilor lor. Tehnica este folosită pentru diverse probleme de sănătate mintală, inclusiv depresia, anxietatea, adicțiile, tulburarea post-traumatică și chiar schizofrenia.

Cei 20 de participanți ai cursului TCC organizat de proiectul moldo-elvețian MENSANA beneficiază de instruiri din partea unor profesioniști de notorietate, precum prof. univ. dr. Daniel David, prorector al Universității Babeș-Bolyai (Cluj-Napoca, România), psiholog Magda Luchian, Președinte Asociația de Psihoterapie Integrativă și Psihologie Clinică (Iași, România), conf. univ. dr. Camelia Soponaru, conferențiar al Universității Al. Ioan Cuza (Iași, România), psiholog Diana Stănculeanu, coordonator de program, asociația ”Salvați copiii” (România), psiholog Bogdana Bursuc Landry, MindInstitute.

22406400_1682712648426282_8348984838867153757_n

Diana Stănculeanu, psihoterapeut, asociația ”Salvați copiii”, România:

”Zilele astea, parcurgem la curs caracteristicile dezvoltării copiilor pe diferite etape de vârstă. Am plonjat în etapa pubertății și adolescenței, care este o vârstă extrem de dificilă, în care părinții cu precădere identifică foarte multe comportamente așa-zis problematice. Neavând informații corecte despre dezvoltarea copiilor, părinții tind să identifice ca riscante niște aspecte comportamentale, care sunt destul de normale pentru această vârstă și care dacă ar fi gestionate corect, nu ar deveni problematice. Primul meu obiectiv era să vorbesc despre acele informații care musai trebuie să ajungă la un părinte, astfel încât preventiv părinții să-și crească copiii într-o manieră care să nu-i ducă la psiholog”.

Participanții la curs menționează că vor aplica cunoștințele acumulate și că acestea sunt utile atât pentru ei ca specialiști, cât și pentru sfera serviciilor de sănătate, în general.

DSC_0339

Igor Nastas, psihiatru, USMF ”Nicolae Testemițanu”, Catedra de psihiatrie, narcologie și psihologie medicală:

„În psihiatrie nu putem vorbi de exhaustivitate, fără a cunoaște niște repere din domeniul psihoterapeutic. Ceea ce învățăm acum – bazele psihoterapiei cognitiv-comportamentale – este util și actual. Aceste lucruri nu pot fi separate de activitatea unui psihiatru. Când cunoști bazele psihoterapiei, încerci să faci și altceva, astfel, obții și alte rezultate. Sistemul de îngrijiri de sănătate mintală din Republica Moldova ar fi bine să continue acest tip de instruiri la nivel de național. Chiar dacă în cadrul universității există un modul dedicat psihoterapiei, instruirea academică nu e suficientă pentru a avea o calificare bună și atunci așa tip de instruiri de la practicieni sunt numai binevenite”.

DSC_0569 - Copy

Olga Jalbă, psiholog, coordonator CCSM Orhei:

„Suntem absolut încântați și foarte recunoscători că avem ocazia să trecem această instruire pe terapie cognitiv-comportamentală. Este o tehnică foarte prestigioasă și eficientă. Ca specialiști din regiuni, nu avem posibilitatea să mergem în altă țară, să achităm cursurile, cazarea, întreținerea pentru o perioadă de peste un an, cât durează de obicei asemenea cursuri. De aceea, ne bucurăm foarte mult de inițiativa proiectului moldo-elvețian MENSANA de a instrui specialiștii locali în acest domeniu. Deja aplic informația însușită aici în primul rând la serviciu, cu beneficiarii noștri. Dar multe lucruri îmi sunt utile și la nivel personal sau în familie.”

unnamed

Cezara Dilevschi, psiholog, psihoterapeut, doctorand Universitatea Liberă Internațională din Moldova:

„Ceea ce învățăm noi aici e foarte util. Aplicăm mai apoi, și observăm schimbări majore. Am cunoscut multe lucruri aici, iar fiecare informație pe care o aud, o și implementez. Devin mai bună în ceea ce fac și mai eficientă. Omul se teme de ceea ce nu cunoaște, așa că, cu cât mai multă educație oferi beneficiarului, cu atât e mai ușor să lucrezi cu el. Ca să poți să ajuți oamenii, trebuie să-i iubești în primul rând, iar pentru mine, să văd niște ochi schimbați înseamnă motivare”.

Participanții la Cursul de instruire în TCC au fost selectați pe bază de concurs. Grupul este alcătuit din profesori ai facultăților de psihologie și psihiatrie, specialiști ai serviciilor comunitare de sănătate mintală din Chișinău, Strășeni, Ungheni, Soroca, Orhei, Cimișlia și Cahul, precum și practicieni care își desfășoară activitatea în servicii de suport pentru adulți și copii. Conform condițiilor programului de curs, fiecare participant are obligația de a instrui încă doi specialiști din domeniu în tehnica psihoterapiei cognitiv comportamentale.